Bimi met misoboter

Wie af en toe een tijdschrift openslaat, of het lifestyle katern van een krant, kan het niet ontgaan zijn dat in het afgelopen jaar een hausse aan groentekookboeken is verschenen. Tussen dat aanbod zitten een paar prachtexemplaren. Zoals de Groentebijbel van Mari Maris en Echt eten van Jonathan Karpathios. 

Het laatste boek werd onlangs bekroond met de publieksprijs in de Kookboek van het Jaar-verkiezing. Terecht want het is een mooi en inspirerend, liefdevol gemaakt boek. De Groentebijbel is ook een aanrader, met 850 recepten voor meer dan 65 groentesoorten. Een naslagwerk waar je niet snel uit uitgekookt raakt.

 

Die plotselinge focus op groente is niet zo raar wanneer je bedenkt dat onze belangstelling voor gezond eten de afgelopen jaren enorm is toegenomen. En groenten zijn gezond. Nou ja, tenzij je 5 liter bietensap op een dag drinkt omdat je daarmee zo lekker hard een berg op kunt fietsen – de nieuwste vorm van doping, naar het schijnt. Maar dat zijn excessen. Nee, ik denk dat we wel mogen stellen dat van alle voedselgroepen groente het minst levensgevaarlijk is.

Leve groente dus. En leve al die nieuwe groentekookboeken. Tijdens een interview dat ik gaf over ♥ groente (mijn eigen, eveneens recentelijk verschenen groentekookboek) vroeg een journalist mij of er in het afgelopen decennium ook iets is veranderd in het groente-aanbod. Ik moest meteen denken aan bimi. Bimi is een groente waarvan we hier in Nederland een decennium geleden nog nooit gehoord hadden.

De groene stengels met hun kleine broccolihoofdjes zijn bij mij thuis razend populair vanwege het simpele feit dat mijn kinderen het een van de minst aanstootgevende groenten en hun ouders ze zelfs heel lekker vinden. We eten ze bijvoorbeeld gestoomd, besprenkeld met olijfolie en zeezoutvlokjes. Of gestoomd en daarna geroerbakt met oestersaus of met Chinese zwarte azijn. Of gestoomd en kort gebakken met knoflook en chilipepertjes (en soms venkelzaad en ansjovis) en door de pasta gehusseld.

En soms eten we ze gestoomd en geserveerd met misoboter. Zoals ik al zei, leve groente!

Voor 2 personen:
25 g gladde, witte miso (toko of natuurwinkel)
1 – 1½  cm gemberwortel, fijngeraspt
50 g roomboter, op kamertemperatuur
300 – 400 g bimi

Prak de miso en gember door de boter. Maak op smaak met flink wat versgemalen peper. Stoom de bimi in een paar minuten beetgaar. Laat de misoboter smelten over de bimi.

De prachtige foto komt uit I ♥ groente en is gemaakt door Annemarie Sabelis.